Hamilelikte hayatı askıya alma!

Hamilelik dönemine girilmesiyle birlikte öncelik sıralaması değişiyor. Hormonlar ya da içgüdüler, öncelik sırasında bebeği ve onun bakımını ilk sıraya koyarken birçok kadın kendi bakımını oldukça ihmal ediyor. Bu dönemde yapılan en büyük hatalardan biri olan kişisel bakımın ihmali, zamanla anne adayının da psikolojisini etkiliyor,çirkin olduğunu düşünüyor hatta evliliğinin veya birlikteliğinin tehlikeye gireceğine inanıyor. Bu durumun önüne geçmek ve en çok da kendinize olan saygınızı yitirmemek için hamilelik süresi boyunca uygulayacağınız birçok kişisel bakım öneriler ve güzellik tüyoları var. Bu konuda unutmamanız gereken en önemli güzellik tüyosu ise hangi dönemde olursa olsun,kendinizi önemsemek ve hayatı askıya almamak!

Avrasya Hastanesi’nden Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı, hamilelik sürecinde uygulayabileceğiniz bakım sırlarını ve hamilelikle ilgili aklınıza takılan birçok konuya ilişkin bilgileri sizin için anlattı.

Hamilelik döneminde saç boyanır mı?

Kadınların en sık başvurduğu yöntemlerden biri olan saç boyatma uygulamasına hamilelik döneminde devam edilip edilemeyeceği en merak edilen konuların başında geliyor. Birçok anne adayı saç boyasında bulunan kimyasalların bebeğe zarar vereceğini düşünüyor. Aslına bakılırsa bu düşünce çok doğrudur, boyanın içindeki kimyasallar hem anne adayına hem de bebeğe zarar verebilir.

Bu durumun önüne geçmek içinse bazı yöntemler var. Öncelikle çoğu uzmanın hem fikir olduğu bir konu var ki, saç boyatma işlemi hamileliğin 13. haftasından sonra yapılması… İlk 12 hafta bebeğinizin organlarının geliştiği ve dış etkenlerden en çok korunmaya ihtiyaç duyduğu dönemdir. Saç boyasının içindeki kimyasallar bebekte ciddi olmasa dazararlara yol açabilir.Anne adayının kadın olduğu unutulmamalı, onun kendini iyi ve güzel hissetmesine set çekilmemeli.13.haftadan sonra saç boyamasına izin verilmeli.

Oje sürmek bebeğe zarar verir mi?

Bu konu hakkında iki farklı görüş olsa da hamilelik süresince oje sürmenin bebeğe zararı bilimsel olarak kanıtlanmamıştır. Eğer anne adayı oje sürmek istiyorsa kaliteli ve güvenilir markaların ojelerini sürmeli, oje en fazla 5 gün tırnakta durmalı ve genellikle asetonsuz oje çıkarıcıları tercih etmelidir.

 Hamileliğin baş belası çatlaklar nasıl geçer?

Hamilelik döneminin en tatsız hatıralarından birisi de çatlaklardır. Özellikle karın ve bacak bölgesinde ortaya çıkan bu istenmeyen hatıraların önlenmesi ise mümkündür. Öncelikle hamilelik öncesi de dahil olmak üzere hamilelik süresi boyunca düzenli şekilde bol su içmek, hamileliğin ilk günlerinde doktorun da onayladığı kremin kol,bacak ve karın bölgesine sürülmesi, ılık su ile duş alarak küçük daireler şeklinde masaj yapmak çatlakların oluşmasını engelleyebilir ve oluşan çatlakların azalmasını sağlayabilir. Ayrıca birçok bitkisel kür ve doğal yağlar da çatlaklarla savaşmak için önemli bir silahtır.

Hamilelik döneminde spor yapmanın faydaları var mı?

Eğer ki hamileliğin özel riskli bir durumu yoksa ve doktordan da onay alınmışsa hamilelik süresince yapılan sporun çok önemli faydaları vardır. Şöyle ki, hamilelik döneminde yapılan spor;

  • Bel ve sırt ağrılarını azaltır.
  • Hamileliğe bağlı duruş bozukluklarını önler.
  • Uyku problemlerini azaltır.
  • Normal doğumu kolaylaştırır ve sancıların azalmasını sağlar.
  • Şişlik ve ödemin vücuttan atılmasına yardımcı olur.
  • Kilo kontrolünü sağlar.

Hamileler için en uygun sporlar ise;

  • Kegel egzersizler,
  • Yüzme,
  • Koşu,
  • Hafif tempolu yürüyüş,
  • Pilates ve yoga şeklinde sıralanabilir.

Spor için temel prensip simetrik egzersizlerdir.

Anne adayları nasıl giyinmeli?

Anne adayları özellikle hamileliğin ikinci ayından sonra kilo almaya başlayacağından kollar, bacaklar ve karın bölgesinde şişmeler görülecektir. Bu sebeple anne adayları çok daha rahat, sıkmayan, terletmeyen pamuklu kıyafetler tercih etmelidir. Dar ve sentetik kıyafetler ise dolaşımı zorlaştırdığı için tercih edilmemeli, yüksek topuklular yerine ortopedik ayakkabılar giyilmelidir.

Temiz havanın hamileler üzerinde bir etkisi var mı?

Oksijeni bol olan hava temiz havadır, temiz havanın ise sağlık üzerindeki etkisi yadsınamaz bir gerçek! Temiz hava, baş ağrılarını, yorgunluk ve bitkinlik hissini ortadan kaldırdığı gibi insan psikolojisi üzerinde de olumlu etkiler bırakır. Özellikle hamileler mutlaka temiz havadan faydalanmalı, güneşin etkisinin azaldığı saatlerde temiz havanın keyfini çıkarmalıdır.

 Hamileyken araya kullanmak

Hamile kadınların araba kullanmasında hiçbir sakınca yoktur. Ancak yolculuk esnasında dikkat edilmesi gereken birkaç nokta vardır. Öncelikle hamileler de mutlaka emniyet kemeri kullanmalıdır. Arabanın direksiyon yüksekliği karna bakacak şekilde değil göğse bakacak şekilde yüksek ayarlanmalıdır. Özellikle ilk ve son aylarda dikkat edilmesi gereken bir konu da uzun yolculuklardır. İlk dönemlerde kanama riski, son dönemlerde ise doğurma riskini düşünerek tek başına uzun yolculuklar yapmaktan kaçınılmalıdır.

En önemli konu; hamilelikte beslenme

Anne adaylarının dikkat etmesi gereken en önemli konu, beslenmedir. Çünkü anne adayı yediği besinlerle sadece kendini değil, bebeğini de beslemektedir. Tam da bu sebeple anne adayları sağlıklı ve düzenli bir beslenme rutini benimsemeli ve rutine uymalıdır.

Anne adayları özellikle ilk üç ay az ama sık sık yemelidir. Beslenme listelerinde yeşil sebzeler, proteinli besinler, et, yumurta ve balık mutlaka yer almalıdır. Balığın içinde yer alan omega 3 bebeğin gelişimi üzerinde olumlu etkisi vardır. Bu sebeple haftada en az 2 kere balık yenmelidir.Su içmenin hamilelik döneminde hayati önemi var. Su hem sağlık için hem de anne sütünü arttırdığı için günde en az 2,5 litre olacak şekilde tüketilmelidir.

Bunların dışında anne adayı hazır ve paketlenmiş gıdalardan, sucuk, salam gibi şarküteri ürünlerinden, alkol, kahve, kola gibi kafeinli içeceklerden ve tabi ki sigaradan uzak durmalıdır.

Beslenme için 3D kuralı uygulanmalıdır.Düzenli,dengeli,doğal 3 ana öğün, 3 ara öğün alınmalıdır.Doğalyani; mümkün oldukça katkı maddesi içeren ürünler tüketilmemelidir.Dengeli yani 4 yapraklı yonca gibi protein,karbonhidrat,sebze,meyve ve süt ürünlerini eşit tüketmek gerekir.