Kulaktan duyma tüm hurafeleri bir tarafa bırakın. Hamilelik dönemi boyunca size söylenecek çoğu asılsız bilgileri duymazlıktan gelin. Çünkü söz konusu hamilelik olduğunda herkesin birbirine söyleyeceği çok şey var. Çok dışarı çıkma, kahve içme, çiğ ete dokunma, oje sürme, spor yapma vb. Avrasya Hastanesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Op. Dr. Çiğdem Yavuz Yurtsever, hamilelikte spor yapmakla ilgili soru işaretlerine dair bilgiler veriyor.

Hamilelikte spor neden önemli?

Hamilelerin kalp ve damar sağlığı, hem hamilelik dönemini daha sağlıklı geçirmeleri hem de fiziksel olarak yorucu bir olay olan doğumu daha rahat geçirmelerini sağlar. Dolayısıyla doktorlar tarafından onaylandığı takdirde hamilelerin spor yapması sakıncalı değil gerekli bir durumdur. Ancak dikkat edilmesi ve uyulması gereken bazı kurallar vardır. Örneğin; nabzınızı ve vücut ısınızı aşırı yükseltecek yoğun tempolu egzersizlerden kaçmalı, ısınızı uygun seviyede tutmak için egzersizden önce, egzersiz sırasında ve egzersizden sonra yeterli miktarda su içmelisiniz. Terlemenize zemin hazırlamayacak pamuklu ve bol kıyafetler giymelisiniz. Bu şartlar sağlanmadığı ve kurallara uyulmadığı sürece sakıncalı durumlar ortaya çıkabilir. Vücut ısısı artabilir, rahme giden kan akışı azalabilir veya annenin karın bölgesinin zarar görme olasılığı oluşabilir. Daha önce de belirttiğimiz gibi dikkat edildiği müddetçe bu risklerin oluşması engellenebilir.

Hamilelik döneminde yapılan sporun faydaları

Eğer hamileliğin özel riskli bir durumu yoksa ve doktordan da onay alınmışsa hamilelik süresince yapılan sporun çok önemli faydaları vardır. Şöyle ki, hamilelik döneminde yapılan spor;

 Bel ve sırt ağrılarını azaltır.
 Hamileliğe bağlı duruş bozukluklarını önler.
 Uyku problemlerini azaltır.
 Normal doğumu kolaylaştırır ve sancıların azalmasını sağlar.
 Şişlik ve ödemin vücuttan atılmasına yardımcı olur.
 Kilo kontrolünü sağlar.
Gebelikte egzersiz için sakınca oluşturan durumlar;
 Yüksek tansiyon,
 Kalp hastalığı,
 Daha önce düşük yapmış olmak,
 Birden fazla bebek beklemek,
 Aşırı kilolu ya da zayıf olmak,
 Plasenta previa veya preeklampsi teşhisi konulması,
 İkinci ve üçüncü dönemde kanama yaşanmasıdır.

Hamileler için en uygun spor dalları

 Kegel egzersizler,
 Aerobik,
 Yüzme,
 Koşu,
 Hafif tempolu yürüyüş,
 Pilates ve yoga şeklinde sıralanabilir.

Ne kadar spor yapılmalı?

Spor geçmişi olan kadınlar bu konuda daha avantajlıdır. Vücutları sporun temposuna alışkın oldukları için rahatlıkla günde 30- 45 dakika spor yapabilirler. Eğer daha önce spor yapmadıysanız ilk zamanlar 5-10 dakikalık egzersizlerle başlayabilir veya 30 dakikalık süreyi gün içine bölebilirsiniz. Kalp ve damar sağlığı için aerobik egzersiz oldukça faydalıdır. Haftada en az 3 kere, dakikada 110-120 kalp atışını sabit tutarak, en az 15 dakika sürekli egzersiz yapabilirsiniz. Bunların yanı sıra yürüyüş ve koşu antrenmanlarını da tercih edebilirsiniz.

Hamilelikte spor yaparken dikkat edilmesi gerekenler;

 Ağır ve zorlu hareketlerden uzak durun.
 Vücudunuzun verdiği tepkilere kulak verin. Yorulduğunuzu düşündüğünüz an daha fazla zorlamayın ve spor yapmaya ara verin.
 Pelvik bölgenizi koruyun. Çünkü pelvik bölgenizdeki kaslar hamileliğiniz boyunca rahminizi korur ve bu yüzden esnek olması önemli bir avantajdır.
 Spor yaparken ısınma ve soğuma hareketlerine zaman ayırmayı ihmal etmeyin.
 Vücut ısınızın 39 derecenin üzerine çıkmamasına dikkat edin.
 Hamileliğin 4. ayın itibaren kıvrılma, bükme ve mekik gibi hareketlerini bırakın.
 Dördüncü aydan sonra sırt üstü yatarak egzersiz yapmaktan kaçının.
 Jimnastik, kayak, buz pateni, bisiklet, basketbol, voleybol, at binme gibi spor dallarından uzak durun.